Виступ на засіданні МО на тему:
«Формування
навичок швидкого обчислення та засвоєння матеріалу»
Вчитель математики Кваша Н.В.
Для того, щоб учні навчилися швидко обчислювати та засвоювати матеріал уроку, раціонально на
кожному уроці математики використовувати усний рахунок. Усні
вправи –це засіб
підвищення ефективності уроку математики.
У пояснювальній записці
до програми з математики основної та
старшої школи вказується, що серед інших
видів математичної роботи
необхідно приділяти велику увагу розвиткові навичок усного обчислення. Усний рахунок має широке
практичне застосування. Вміння
користуватися прийомами усного рахунку полегшує виконання
дій на письмі з різних тем програмового матеріалу. Одночасно з цим усні обчислення розвивають
кмітливість учнів, збуджує творчу активність, розвивають логічне
мислення,підвищують їх математичну культуру, формують важливі навички тотожних
перетворень.
Усні обчислення мають велике значення для виховання у дітей любові
й інтересу до математики та сприяють підтягуванню до рівня загальних вимог тих учнів, що відстають
у навчанні. Правильна постановка занять з усного
обчислення передбачає щоденне короткочасне,
протягом 5-15 хвилин, тренування в усних обчислюваннях,
які можна розподілити на такі групи:
- усні обчислення без записів (швидкий
рахунок на слух, як правило -
фронтальний);
- усні обчислення слухової форми
(запитання – відповідь),
математичні диктанти (сприйняття завдань
на слух, записуються лише
вихідні дані чи відповідь);
- усні обчислення з попереднім записом умов
вправ (зорове сприймання записаних
вправ).
Вчитель може користуватися таблицями переносними дошками,
комп‘ютерними дисками, які надають
можливість швидко і раціонально провести з учнями тренінги
з усного рахунку.
За змістом задачі для
усного розв‘язання повинні бути цікавими,
захоплюючими, такими, що активізують
учнів, емоційно збуджують і
дають матеріал для міркувань. Техніка проведення усних обчислень досить
різноманітна.
Під час опитування не
слід:
-задовольнятися відповіддю одного учня
(треба опитати одного, двох,
трьох і більше учнів, проявляючи в
процесі опитування однакову увагу
до різних відповідей і лише опісля разом з учнями прийти до правильної);
- запитувати сильніших учнів (бо їх
відповіді послаблюватимуть
ініціативу і винахідливість середніх і
слабших, сильним краще
запропонувати написати свою відповідь на
листочках, а інколи надати
інший вид роботи);
- зразу стверджувати вірність даної
учнем відповіді, а спробувати
виявити, чи немає іншої, хоч би й
неправильної);
- задовольнятися лише відповіддю до
вправи або задачі (треба частіше
вимагати, щоб учень пояснив, як він
розв‘язав завдання).
Вправи з усного
обчислення проводяться в залежності від характеру
математичної роботи – на початку, в середині або протягом усього уроку. Зовсім не потрібно, щоб на
усні обчислення відводився один
і той самий час на кожному уроці. Проведення усного обчислення, як правило, в кінці уроку
або тоді, коли лишається час і нічим
зайняти учнів, не бажано, бо усне обчислення вимагає від учнів напруженої праці. Учитель повинен регулювати роботу учнів
з усних обчислень як щодо
часу, так і щодо розумового навантаження учнів.Роль усних вправ на уроках математики важко переоцінити,
так як їх виконання активізує мисленнєву діяльність учнів, розвиває увагу,
пам’ять, мовлення, швидкість реакції, підвищує інтерес до матеріалу, що вивчається.
Вони розвивають в учнів уважність, спостережливість, підвищують дисципліну
і викликають інтерес до роботи. За їх допомогою на уроці встановлюється
зворотній зв'язок, який дозволяє своєчасно контролювати процес оволодіння
учнями конкретними знаннями та вміннями. Усні вправи дають можливість без
великих затрат часу проводити роботу з формування логічної та мовної культури
учнів.
Найдоцільнішими усні вправи є під час закріплення та повторення навчального
матеріалу.На уроках геометрії усні вправи є дуже ефективними і
дозволяють зекономити час, який витрачається учнями на побудову фігур.
Наприклад, при вивченні теми «Подібність трикутників», проводжу усні вправи типу:
«Вкажіть подібні трикутники. Назвіть ознаку подібності».
Задачі на розв’язування прямокутного трикутника зустрічаються протягом
вивчення всього курсу геометрії, а також на уроках фізики. Формуванню умінь і
навичок знаходження невідомих елементів
трикутника приділяю особливу увагу, використовуючи вправи «Знайди х».
Значний позитивний ефект під час навчання математики можна отримати, коли
після вивчення кожного математичного факту запропонувати учням навести приклади.
Під час вивчення теми «Арифметична прогресія», використовую такі завдання:
1. Які з послідовностей є
арифметичними прогресіями:
а) 2; 5; 8; 11; ...; б) 2; 6; 12; 24;...; в) 7; 4; 1; -2;...; г) 1; 2; 3; 5; 8;... ?
а) 2; 5; 8; 11; ...; б) 2; 6; 12; 24;...; в) 7; 4; 1; -2;...; г) 1; 2; 3; 5; 8;... ?
2. Знайти різницю арифметичної прогресії:
1; 5; 9……… 105;
100…. -13; -15; -17……
3. Продовжіть дану послідовність:
а)1; 5; 9; 13; 17; …
б)1; 5; 9; 13; 17; 21;
25; 29; 33;…
Під час вивчення теми «Площі фігур», використовую завдання типу ЛОТО.
Розв’язування таких вправ формує алгоритмічне мислення, виховує уміння
діяти за заданим алгоритмом і конструювати нові. Добре розвинуті в учнів
навички усної лічби – одна з умов їх успішного навчання в старших класах. Усні
вправи ефективні, так як діють на учнів мобілізуюче, своєю простотою захоплюють
і слабких учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар